Expedia glemte flyendring – nordmenn strandet i London

7. februar 2012 23:42 av Iris Rawe

Ingvild Kolstad fikk ikke beskjed av Expedia om at flyreisen var endret. Det endte med at hun og søstrene måtte punge ut 14.000 kroner ekstra for helgeturen.

- Vi fire søstrene betalte ti tusen til sammen for fly og hotell. Vi hadde gledet oss i et halvt år til å feire nyttårsaften i London. Vi følte at vi hadde gjort et kupp, forteller Ingvild Kolstad. Hun ble svært skuffet da reisen endte opp med å bli over dobbelt så dyr.

Allerede før avreise, fikk søstrene mistanke om at noe var feil. De hadde kun fått reisebekreftelse fra Expedia, og ikke referansenummer. Da de etterlyste referansenummeret, fikk de som svar at de hadde fått alt de trengte. Kolstad mener mye kunne vært unngått om Expedia hadde sjekket om alt stemte da de tok kontakt.

- På Gardermoen etterspurte de reisenummeret vårt. Vi leverte bagasjen og fikk referansenummeret der. De oppdaterte ikke hjemreisen vår, så vi hadde fortsatt ikke sjans til å oppdage flyendringen, forteller hun.

Nekter å hjelpe
Det var først da jentene skulle hjem, at de fikk vite om endringene. Den opprinnelige flyvningen hadde blitt kansellert allerede samme dag som jentene bestilte turen.

Jentenes foreldre ringte Expedia på deres vegne, men kom ingen vei. Både SAS og Expedia hevdet begge at oppgaven med å finne nye billetter lå hos den andre part.

- I SAS-skranken i London rådet de oss å finne billetter selv, for de ville ta en avgift som var ganske høy for å finne billetter for oss. Det endte med at foreldrene måtte bestille nye billetter, for vi hadde ikke råd, forteller Ingvild Kolstad.

Etter åtte timer på Heathrow flyplass, hadde søstrene fått nok. Da de fikk vite at det ikke gikk fly før neste dag, bestilte de seg et hotellrom. Kolstad forklarer at de var veldig slitne, og ikke orket tanken på å tilbringe natten på flyplassen. Hotellet måtte de også betale for selv.

Bare rot
- Vi sendte en ganske sint mail fra flyplassen i London, hvor vi forklarte at vi var skuffet over å ikke ha fått informasjon om at de hadde endret flyvningen. Vi skrev også at vi regnet med at Expedia betalte oss tilbake for det vi måtte legge ut, sier hun.

Kolstad mener det er vanskelig å forholde seg til reiseselskapet når man ikke får en fast saksbehandler.

- Da vi kom hjem fikk vi svar, hvor de sier at de trenger våre e-billetter fra hjemreisen. Så skulle de ta saken videre til klageavdelingen. Vi sendte billettene, og fikk svar noen dager senere hvor de la seg flate. Deretter hevdet de plutselig at de ikke hadde fått alle billettene. Jeg ser jo på sendte elementer at jeg har sendt alle, men jeg sendte det på nytt allikevel.  Det virker som de gjør dette for å kjøpe seg mer tid. På toppen av det hele, fikk jeg en ny mail hvor de lurte på hvorfor jeg hadde sendt inn billettene, forklarer Kolstad.

Expedia beklager og betaler

- Vi er veldig glad for at denne saken har blitt belyst, da vi tar slike ting veldig seriøst. Vi har sett nøyere på saken til søstrene Kolstad, og beklager problemene som har oppstått på reisen deres.

Expedias formidlingskvinne i saken, ønsker ikke å bli sitert med navn fordi hun er mellomleddet mellom Expedia og journalisten. Hun forteller at Expedia har stor forståelse for at de fikk en frustrerende avslutning på reisen sin, og at de nå har tilbakebetalt dem for reisen, inkludert en kompensasjon for problemene som har oppstått.

- Uheldigvis har det oppstått en veldig sjelden feil, som gjorde at reiseendringen ikke ble kommunisert på korrekt måte til våre agenter, som derfor ikke fikk informert søstrene Kolstad slik vi normalt skulle ha gjort. Vi ønsker å forsikre om at dette er en spesielt uvanlig sak og vi vil undersøke dette videre for å hindre at problemet oppstår i fremtiden, forteller hun.

Bildet: Ingvild Kolstad viser frem det eneste dokumentet hun har mottatt fra reiseselskapet. Foto: Iris Rawe